كن انت صانع الحدث

أخبار عاجلة

السيسي : مصر بتفطر وبتتغدى وبتتعشى بأكل سنة لبعض الدول

السيسي يصرح مصر بتفطر وبتتغدى وبتتعشى بميزانية دول.

في يوم افتتاح قاعدة محمد نجيب العسكرية صرح الرئيسي السيسي الكثير من التصريحات التي تخص الدول العربية واهالي الشهداء والمصابين ومن هذه التصريحات مصر بتفطر وبتتغدى وبتتعشى بأكل سنة لبعض الدول.

حيث قال لأسر المصابون والشهداء : “انتم قدمتم حاجة عظيمة وهي أبنائكم وكل ده علشان مصر والي اصيب كمان كان علشان مصر وعلشان مصر تفضل واقفة قدام الإرهاب ورغم محاولات إسقاط الدولة.

كما انه قال ان الحفاظ على شعب يصل تعداده ل100 مليون شخص ليس أمراً سهلاً ولذلك يحاول الإرهابيين ان ينالو من روح الشعب المعنوية وعلشان كده حرصت انكو تبقوا عنا النهاردة ، لن يستطيعواالنيل من بلادنا ولا أشقائنا”.

واتبع قائلا” وعاوز اقول اني لما اقولكملا تتدخلوافي شئون البلاد ده أمر شرعي لينا لأننا لا نتدخل في شئون بعض وكل دولة رغم اجتماعنا في منطقة واحدة وكذلك ديانة وثقافة واحدة ولكن كلاً له خصوصياته”.

مصر بتفطر وبتتغدى وبتتعشى بأكل سنة لبعض الدول

قال السيسي لمن يحاول التدخل في شئون البلاد الداخلية :”تريدون التدخل فيشئون دولة عددها يقرب 100 مليون شخص “مصر بتفطر وبتتغدى وبتتعشى بأكل سنة لبعض الدول” مصر لما تدخل مشروع إسكاني للشباب تقومبعمل مليون شقة في سنتين أو ثلاث لو تريدوا التدخل في مصر هل تقدرون على مصروف الشعب المصري؟.

تقدور على صرف 100 مليار دولار على الدولة؟ لا تقدرو ولذلك دعوا كلاً في بلده.

كلمات دليلية:

شارك المقال من خلال

اكتب تعليق